De rechtbank en Ikea lijken op elkaar en irriteren je bewust

Edgar Stam advocaat

De rechtbank vind ik heel mooi te vergelijken met Ikea. Twee jaar geleden ging een klant van mij een samenwerking met een ondernemer aan en bleek achteraf teleurgesteld te zijn. Hij belde mij gloeiend heet op: “Ik ga haar aanklagen! Ze heeft mij afgezet!” 

De zoveelste boze klant. Die zich afgezet voelt. Terecht of onterecht, je hebt geen idee waar je aan begint op het moment dat je jezelf en een ander de rechtbank toe wenst. 

Je klaagt misschien iemand aan, maar voor de rechtbank zijn jullie beide de trouwe klant die bij hun komt shoppen. 

Laatst moest ik bij de Ikea planten en potten kopen

Nu staan die dingen in wat ik maar de Killzone van Ikea noem. Een plaats ergens halverwege het wandelpad vanaf de ingang naar de kassa. Het wandelpad dat eindeloos door de Ikea lijkt te gaan. Het waaiert naar alle kanten uit, maar er is eigenlijk niet echt een shortcut. Je bent veroordeeld om tenminste 45 minuten door Ikea te lopen. Ik heb het eens geklokt. En dat is als je alleen bent. Met vrouw en puberdochter gaat dat makkelijk keer 2. 

Dus als je eens iets vergeet, en je moet terug, dan ga je zitten rekenen: 1 uur reistijd, en, vrouw en dochters willen altijd mee, weer 1,5 uur wandeltijd. In totaal 5 uur van je leven om wat planten en potten te kopen en misschien een kinderstoeltje. Dan is Ikea ineens niet zo’n hele goede propositie. En iets meer betalen voor hetzelfde wat je via internet thuisbezorgd krijgt best wel heel aantrekkelijk. 

de rechtbank

Ikea is net de rechtbank

Wereldwijd schijnt Ikea een marktaandeel te hebben van 5%. Dat verbaasde mij, want iedereen heeft het over Ikea en ik dacht dat het veel meer was. Maar 5% van de hele wereld is natuurlijk wel heel veel. Maar dan blijft er nog 95% over van de markt. Dat komt, er zijn ook heel veel mensen die een hekel hebben aan Ikea. En Ikea doet dat bewust. Ikea kiest er opzettelijk en heel gericht voor om heel veel andere dingen niet of slecht te doen. Ze irriteren je bewust. Zo houden ze alleen hun fans over. Hun fans zijn hun ideale klanten. Aan hun ideale klanten verdienen ze het meest.

Het is eigenlijk net de rechtbank.

Gisteren hoorde ik dat circa 5% van alle geschillen ooit tot een eindvonnis bij een rechter leidt. De rest, 95% dus, wordt geschikt tijdens de procedure, en het overgrote deel, circa 80% wordt geregeld voordat er een gerechtelijk procedure is gestart. Als “klant” van een rechtbank weet je 1 ding zeker: iedereen die erbij betrokken is gaat maximaal aan je verdienen. Niet per se omdat ze erop uit zijn, maar wel omdat procederen ongelofelijk kostbaar is. En het duurt ook nog lang.

Het is misschien wel de allerduurste manier van ruziemaken. En het ergste van alles: het resultaat wijkt doorgaans niet veel af van een schikkingsonderhandeling. Daarom kun je meestal beter schikken.

De rechtbank is namelijk minder bezig met de gevoelens van beide partijen en was daar niet om jullie conflict te volgen. Dat betekent dat de rechtbank haar heilige tijd neemt om jullie uit te horen en onderzoeken wat er precies gebeurt. Het is een heel lang proces wat heel veel uur kan kosten. 

Dat doet de advocaat ook en alle andere partijen. En gemiddeld vragen wij € 350 per uur. Reken maar hoeveel verder je bent op het moment dat zo een geschil een paar weken verder bent. De rechtbank neemt haar tijd en wij kunnen dat niet altijd beïnvloeden.

Dat betekent dat jij als ondernemer letterlijk duizenden tot tienduizenden euro verder bent voordat je überhaupt een beslissing van de rechtbank hebt. Niet alleen dat, de rechtbank betekent gedoe, stress en negatieve energie. Dat heb ik al meer dan 20 jaar meegemaakt. 

Voorkomen dat je bij de rechtbank belandt

Je kunt beter voorkomen dat je bij de rechtbank komt. Je kunt beter je bedrijf opzetten en managen wetende dat er conflicten gaan komen en wetende dat dat onderdeel is van het ondernemerschap.

Daar hebben we gelukkig wat voor bedacht. Zodat jij niet meer tienduizenden euro’s kwijt bent aan de rechtbank. Wij werken met een juridisch abonnement waarbij we contracten nakijken en je juridisch adviseren rondom al je bedrijfskwesties, samenwerkingen en overnames. Wij zijn zelf ook ondernemers en snappen wat wel en niet handig is. Mogelijk heb je behoefte om te sparren. 

Juist het sparren zorgt ervoor dat je voorkomt überhaupt in de rechtbank te belanden. Stel je wil dat toch heel graag, dan kunnen we je zo voorrekenen wat haalbaar is en wat het je tenminste kost als je toch echt wel heel graag wil procederen. En als je liever wil schikken, dan kunnen we je daar snel en effectief bij ondersteunen.

Wij staan klaar met onze helpdesk om je te ondersteunen met je onder andere jouw geschillen, jouw contracten en je bedrijf. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn