Pakjesavond

Sinterklaas vond ik vroeger magisch.

Toen ik klein was kwam hij aanrijden in een koets met paarden. Zwarte Pieten eromheen, die gewoon nog pepernoten strooiden of uitdeelden. Niet in zakjes weggaven, maar lekker zelf zoeken.
 
Een mythische figuur, die op het bordes van het grote stadhuis alle kinderen toesprak. Daarna mochten we op audiëntie bij de Sint, die op een grote stoel een lange rij met kinderen ontving. Op magische wijze wist hij van iedereen de naam, maar dat vond je dan ook weer normaal. 
En daarna begon het eigenlijk pas.
 
Voor de eerste keer dat jaar je schoen zetten. Meteen prijs natuurlijk de eerste ochtend. Snel naar beneden in mijn dunne pyjamaatje in het koude huis naar mijn schoen. De weken daarna waren gevuld met spanning en onzekerheid. Iedere avond zette ik mijn schoen en zong ik braaf een liedje. Regelmatig werkte dat, maar even zo vaak vond ik ‘s ochtends een lege schoen.
 
Ik was ondertussen druk met het zorgvuldig doornemen van de dikke catalogi van de speelgoedwinkels. De sky was de limit en ik had altijd een lange lijst met wensen die ik aan Sinterklaas stuurde. Het hoogtepunt was natuurlijk Pakjesavond. In het donker en in de kou werd er op de deur gebonsd. Voor de deur stonden dan volle jute zakken met cadeautjes. Al meteen scande ik de zakken op omvang van de cadeautjes. Zaten mijn favoriete cadeaus erbij?
 
Naarmate de avond vorderde steeg mijn spanning. Blijdschap en teleurstelling (sokken) wisselden elkaar af. Het grootste cadeau bewaarde de Sint altijd voor het laatst. Met het gedicht in de hand ging ik op speurtocht door het huis, waar ergens verborgen dan mijn Grote Cadeau stond. De spanning was ondraaglijk.

Ondernemers

Veel ondernemers runnen hun bedrijf ook zo, als het aankomt op juridische zaken. Ze zijn druk met de business, en al dat juridische, ach dat zal wel loslopen. Een schietgebedje en ze scheren weer langs de rand van de afgrond. Vaak zonder dat ze zelf weten hoe dichtbij en hoe diep de afgrond was.
 
Zo nu en dan is er een surprise. Dan blijkt dat een werknemer geen geldig concurrentiebeding heeft en er met 3 van je grote klanten vandoor gaat. Of dat die distributieovereenkomst met die grote partij na 20 jaar zomaar na 3 maanden kan eindigen. Bijna al je omzet weg. Of dat je een aandeelhoudersovereenkomst hebt getekend waaruit later blijkt dat je minderheidsinvesteerder een controlerend belang heeft. Met als risico dat je uit je eigen bedrijf wordt gezet. 
Of dat je voor veel geld algemene voorwaarden hebt laten maken, maar dat die nooit blijken te gelden, omdat je processen niet kloppen. En ineens is je aansprakelijkheid niet meer beperkt, of werkt je eigendomsvoorbehoud niet.
 
Al deze onprettige cadeautjes hebben wij al eens moeten uitpakken voor ondernemers. Liever zorgen wij ervoor dat er geen surprises zijn. Dat kan door je bedrijf juridisch bulletproof te maken. Saai, maar voorspelbaar is in dit geval wel lekker. Klankborden met onze Helpdesk is daar een belangrijk onderdeel van. Maar ook kritisch kijken naar je ordertraject, je personeelscontracten, je contracten met je leveranciers en belangrijke klanten en je compagnons. Je weet niet wat je niet weet.
 
Zorg daarom voor een saai 2021.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn