Mijn klant betaalt de factuur niet, wat nu?

Stel je voor je hebt een grote opdracht afgerond waar veel tijd en energie in is gaan zitten. Je hebt hier al middelen voor vrijgemaakt om de opdracht te kunnen voldoen. En wat blijkt? De klant betaalt de factuur niet (op tijd). Dit is niet alleen vervelend voor jou als ondernemer, maar kan serieuze gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Jij loopt vertragingen op en jouw cashflow wordt verstoord. Als je genoeg klanten hebt die de factuur niet betalen kan dit zelfs toe leiden dat jij jouw eigen betalingen te laat uitvoert. 

klant betaalt de factuur niet

Schapen en de klant die de factuur niet betaalt

Tevergeefs blies ik op mijn fluitje. Ik was een uurtje aan het schapenhoeden. Een cadeau van een vriend. Met mijn nieuwe laarzen, voor de gelegenheid gekregen, stond ik in de modder in een weiland.

De herder had mij uitgelegd hoe ik zijn bordercollie moest aansturen. Met een fluitje, verschillende tonen, en mijn stem. Op een paar honderd meter afstand rende de collie, als een soort op afstand bestuurbare levende drone, om de kudde heen. Hij deed echt wat ik zei. Ik wist alleen niet zo goed wat ik wanneer moest zeggen.

Met ons groepje stonden wij aan de rand van het weiland. Achter ons een sloot. Laat ze nu maar hierheen komen, zei de herder. Dat lukte goed. Steeds sneller sprintte de kudde schapen, ongeveer 30 stuks, op ons af. Een massief grauwgrijs wollen blok, opgejaagd door de bordercollie. Wij zetten collectief een stapje naar achteren richting sloot. Ik was even kwijt hoe ik ze moest afremmen. Ze denderden op ons af.

Net op tijd greep de herder in en zwenkte de kudde, als een school vissen, ineens gezamenlijk naar rechts. Wij konden weer ademhalen.

schaap

Wat kun je beter doen als je klant de factuur niet betaalt? 

Als ondernemer heb je wel eens een of meer klanten die niet betalen. Zoals eerder genoemd kunnen zulke klanten ernstige gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering. Na een tijd ben je het zat. 

Eigenlijk is zo’n klant geen klant die je wil houden. Die je geen ruimte meer wil geven voor excuses. Wat de meeste ondernemers doen is direct het conflict opzoeken en een incassobureau inschakelen. Dat moet je juist niet doen. 

Het beste wat je kunt doen is stap voor stap het proces aanpakken zodat je zeker weet dat je jouw geld krijgt en niet te maken krijgt met een conflict die uit de hand loopt. 

 

Sommatiebrief sturen

Wanneer je klant een sommatiebrief van een advocaat krijgt is dat een vergelijkbaar gevoel als wat ik hiervoor beschrijf. Er dendert een massieve dreiging op hem af, en hij weet niet hoe snel hij moet betalen.

In zo’n geval kan je beter via ons een sommatiebrief laten sturen. Wij verzoeken, “en voor zover nodig sommeren”, dan de debiteur om binnen 5 werkdagen op jouw rekening te betalen.

Het voordeel is dat je stap voor stap de niet betalende klant de kans geeft om alsnog de factuur te voldoen. Daarmee stijgt de kans dat de klant je factuur alsnog betaalt.

Het scheelt ook nog eens tijd, je hebt je geld sneller en je vermijd een conflict die nog langer duurt waarbij je mogelijk jouw geld niet meer terug ziet.

Onze abonnees kunnen dat kosteloos 24/7 doen via een directe link. De brief gaat er dan meestal de volgende werkdag uit.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn