fbpx

Als werkgever ben je altijd aan de beurt

Ooit wees de tegenpartij mij eens terecht.
 
Hij zei iets wat ik nooit meer vergeten ben.
 
De context was een onderhandeling over de afvloeiingsregeling van een werknemer.
 
Ik was nog groen en ongenuanceerd en wist nog alles beter.
 
De adviseur van de tegenpartij was (in mijn toen jonge ogen) oud en bedachtzaam.
 
Hij was geen advocaat, maar adviseerde wel de werknemer.
 
Hij zei:
Er zijn geen slechte soldaten er zijn alleen slechte generaals.
 
Ik heb daar de afgelopen 25 jaar vaak over nagedacht.
 
Ik kon er geen speld tussen krijgen.
 
Hij bedoelde, denk ik, te zeggen, dat hoe je werknemer het doet, uiteindelijk de verantwoordelijkheid is van jou als werkgever.
 
Juristen hebben daar een (uiteraard) Latijnse uitdrukking voor.
 
“Culpa in eligendo”. 
 
Ruw vertaald: Dan had je maar beter moeten opletten bij het aannemen.
 
Ik kan uit de praktijk dus wel bevestigen wat iedere ondernemer altijd al voelt:
 
Als werkgever ben je altijd aan de beurt.
 
Hoe erg je werknemer ze ook bruin bakt, het kost je geld, tijd en energie.
 
Als je dat weet, dan kun je maar beter goed voorbereid zijn.
 
Dat kun je bijvoorbeeld doen door te zorgen dat je arbeidsovereenkomsten up to date zijn.
 
Klopt je proeftijd beding (alleen 2 maanden bij onbepaalde tijd, alleen een proeftijd bij een contract langer dan 6 maanden).
 
Klopt je opzegtermijn? Je mag niet dezelfde opzegtermijn voor werkgever en werknemer hanteren als die langer is dan een maand.
 
Klopt je concurrentiebeding? Klopt je relatiebeding? Heb je een nieuw beding laten tekenen bij een functiewijziging?
 
Het zijn allemaal dingen die wij nog steeds verkeerd zien staan in arbeidscontracten. 
 
Wil je zeker weten dat je er klaar voor bent wanneer het jouw beurt is?
 
Onze helpdesk kan je helpen door je overeenkomsten te screenen of je ons eigen model aan te leveren.
 
Nog geen abonnement?