fbpx

Een boze rode mier van nachtmerrieproporties

Gisteren zat ik de laatste aflevering van Startrek Discovery te kijken. 

Startrek staat erom bekend dat het onwaarschijnlijke technische uitvindingen bedenkt, die tientallen jaren later toch ingevoerd worden. 

Denk aan het apparaat waarmee in de jaren zestig al de bemanning communiceerde.  

Draadloos! Een klein handig uitklapbaar apparaatje waarmee ze konden praten.  

Wij hadden toen de draaischijftelefoon. 

Of in latere afleveringen laten ze de computer een onderdeel maken, zomaar uit de muur. 

Nu hebben we een 3D printer. 

En het is dus een kwestie van tijd voordat we wezens from outerspace gaan tegenkomen. 

Zo was daar gisteren dus een wezen met een insectachtig hoofd.  

Hij beroofde gewetenloos alle aardse ruimteschepen van hun voorraden. 

Daarbij werden desnoods mensen en ruimteschepen opgeblazen. 

De schurk zag eruit als een nachtmerrie. 

Een rode mier zo groot als een mens, gekleed in een grijze overall. 

Hij praatte blikkerig, maar dat was logisch, omdat de computer zijn mierengeluiden moest omzetten naar mensentaal. 

Het was duidelijk dat de mensenmier het vleesgeworden kwaad was. 

Uiteraard werd hij overmeesterd en aan boord van het schip van de good guys gebracht. 

Daar werd het gevecht voortgezet, maar dan met woorden. 

Tot het moment dat een van onze StarTrek helden de mier op knieen dwong en zijn hoofd eraf trok. 

Het hoofd bleek een helm te zijn, met daaronder een boos en angstig mens. 

De beide gezworen vijanden hadden meer gemeen dan ze wisten. 

Uiteindelijk werd via een ouderwetse uitruil van goederen en diensten de vrede getekend. 

Contracten maken gaat net zo. 

Het uitsluiten van iedere aansprakelijkheid is voor de andere partij meestal onbespreekbaar. 

Het aanvaarden van alle aansprakelijkheid net zo onacceptabel. 

Je vindt elkaar in het midden.  

Welke aansprakelijkheid is belangrijk voor de opdrachtgever. 

Welke risico’s zijn aanvaardbaar voor de opdrachtnemer. 

En dan scheelt het natuurlijk enorm als risico’s verzekerbaar zijn. 

Op deze manier ga je alle moeilijke punten af. 

Vaak blijkt dat met creatief denken en je verplaatsen in de ander, de oplossing eenvoudig is. 

Makkelijker vaak dan je eerst zou denken. 

Op de Helpdesk zijn we gewend in oplossingen te denken. 

Zit je vast, schakel ons dan in. 

Wil je ook klankborden, maar heb je nog geen Helpdesk? 


Klik hier om ons aanbod te bekijken.