Juridisch abonnement voor MKB-bedrijven
Juridisch abonnement voor MKB-bedrijven
Maak je bedrijf juridisch bulletproof

Omdenken

25-03-20 14:59:30 By ES

Coronacrisis: kansen, mogelijkheden en risico's

Gisteren sprak ik een abonnee in de evenementenbranche: alles staat stil. Geen inkomsten voor wie weet hoe lang. Megastress greep hem bij de keel, net als de sportschoolhouder die ik al eerder sprak. Wat kun je doen? 


"Wat is jullie advies?"


Na de eerste 1,5 week worden volgens ons een aantal dingen duidelijk.

  • Ondernemers verliezen waanzinnig veel geld;
  • Na de acuut getroffen branches (reizen, horeca, evenementen) komen straks de andere branches die de gevolgen gaan ondervinden;
  • De internationale effecten komen daar nog achteraan;
  • Er is permanent onzekerheid: Het is op dit moment niet te voorspellen hoe lang het nog gaat duren en of het nog erger wordt;
  • Ondernemers schakelen in razend tempo om naar online zaken doen;
  • Thuiswerken blijkt voor veel bedrijven en werknemers best goed te werken;
  • Er is veel saamhorigheid en onderling begrip in ondernemend Nederland

Ons advies is om te denken in mogelijkheden en kansen. Het is alle hens aan dek, nood breekt wet. Denk buiten box; denk om.

Mogelijkheden: wat kun je voor concrete maatregelen treffen?

  • Je kunt beroep doen op een van de steunmaatregelen, hoe eerder hoe beter. Even uitstel van belastingen, werktijdverkorting, etc..
  • je kunt je vaste crediteuren vragen om coulance: bijvoorbeeld uitstel van betaling van de huur of een tijdelijke korting. Wat heeft je huisbaas aan een failliete huurder?
  • Heb je echt geen inkomen meer, dan heb je waarschijnlijk tijd over. Kun je ander werk (tijdelijk) wel doen?
  • De bank: het lijkt erop dat banken deze crisis gebruiken om hun geschonden imago wat te repareren. Ga praten met je eigen bank, of een andere bank. Onderzoek de mogelijkheden.


Kansen: verandering levert vaak ook een kans op.


We merken dat veel ondernemers als een gek bezig zijn om een online dienst of product te maken. Misschien al lang over gedacht, maar nooit tijd gehad of voldoende urgentie of misschien vond je het risico te groot. Dit is het moment om het door te drukken; je hebt weinig tot niets te verliezen. Bel wat klanten en vraag hoe je online kan gaan. Wat zou je klant fijn vinden als je zou veranderen? Of vraag je klant of hij jouw bedachte veranderingen als meerwaarde ziet. Praat met je klant, dat in ieder geval. 


Ook klanten moeten noodgedwongen meer online gaan doen. Hoe kan je dat makkelijker maken voor ze?


En natuurlijk zijn er nu ook branchegenoten die het moeilijk hebben. Samen ben je misschien wel sterker dan voorheen. Welke kansen liggen er in een samenwerking of misschien zelfs een overname?

Maar wees ook eerlijk tegenover jezelf: als deze crisis de nekslag is voor je onderneming, ga dan niet tegen beter weten in door. Neem je verlies, voordat je verlies te groot wordt.  Stop op tijd ook al is het tegen je ondernemersnatuur in; mensen zullen het begrijpen. Voorkom dat ook privĂ© de gevolgen (niet alleen financieel) niet meer te overzien zijn.


Uiteraard kunnen wij je bij al deze dingen ondersteunen.  Wij spreken dagelijks heel veel ondernemers, dus we putten uit een groot vat met ervaring. Wij zijn er niet alleen voor het juridische,  maar ook als klankbord. 


Help me met omdenken