fbpx

Een ondernemer is geen Apple

In steeds kleiner wordende rondjes rende Apple achter de labradoodle aan. 

Apple is mijn jonge Duitse herder. 

Als herder houdt zij van in de achtervolging zijn. Het is allemaal spelen, ze vindt het gewoon leuk om pakkertje te spelen. 

Met de labradoodle was het meteen dikke mik. Die ging er vandoor als een dolle. Apple in de achtervolging. 

In steeds kleiner worden rondjes, Apple is niet gek, die snijdt de bochten af, ging ze op hoge snelheid door. 

Ze had niet door dat in het midden van de steeds kleiner wordende cirkel die ze rende zo’n houten picknicktafel met twee bankjes stond. 

 Van een afstandje zag ik het gebeuren. 

Een klap, gekerm, en Apple ging door de poten. 

Een grote wond op haar snuit, vlak naast haar oog, meteen naar de dierenarts. Gelukkig viel het allemaal mee. Behalve wat koppijn heeft ze geen last gehad.  

Het is nu allemaal genezen. 

De labradoodle komen we van tijd tot tijd nog steeds tegen. Steeds als Apple die ziet, deinst ze achteruit. 

Gespeeld wordt er niet meer. 

Misschien wat overdreven van Apple, maar verstandiger dan veel ondernemers. 

Apple kiest ervoor om uit de buurt te blijven van een slechte ervaring. Dat gaat puur op automatisme. 

Helaas hebben ondernemers niet zo’n automatisme. Daarom zie ik ze vaak dezelfde juridische fouten herhalen. 

Vaak weten ze het wel, maar denken ze er te laat aan. Bijvoorbeeld: 

Afspraken worden niet vastgelegd. 

Algemene voorwaarden worden niet van toepassing verklaard op een geldige manier. 

Arbeidscontracten worden niet gescreend, waardoor ze verouderd zijn. 

Concurrentie- en relatiebedingen worden niet opnieuw door de werknemer ondertekend bij een functiewijziging. 

Met buitenlandse klanten of leveranciers wordt er geen afspraak gemaakt over toepasselijk recht en de bevoegde rechtbank. 

Allemaal zaken die standaard zijn, maar toch vaak mis gaan. Omdat een ondernemer nu eenmaal geen Apple is. 

Daarom kan een ondernemer best een eigen Team Juridische Zaken gebruiken. 

Als je zo’n Team hebt, leg je die zaken gewoon voor aan je Helpdesk. 

En heb je zo’n Team nog niet, check dan eens deze link.