fbpx

Een gevalletje Costa Concordia

We hadden een cruise geboekt langs de middellandse zee. We waren onderweg naar Napels en dan kom je door de Straat van Messina, het smalle stukje water tussen Sicilië en het vasteland van Italië.
 
Een gevaarlijke plek, waar je met een groot cruiseschip goed moet opletten.
 
Een beetje te dicht langs de verkeerde rots en ineens heb je een gevalletje Costa Concordia.
 
Vanuit het niets een enorme ramp.
 
Hoe voorkom je zoiets?
 
Vanaf ons balkon had ik een goed uitzicht.
 
Het was al donker, en op hoge snelheid kwam er een bootje aanvaren.
 
Het schurkte aan tegen de zijkant van het cruiseship, dat geen spatje langzamer ging varen.
 
Een deurtje ging open ergens in de 15 verdiepingen van het cruisehip en een touwladdertje rolde naar beneden.
 
Behendig, met gevaar voor lijf en leden, sprong de loods aan boord.
 
Het gaf me meteen een veilig gevoel. Een deskundige die ging zorgen dat we hierdoorheen kwamen.
 
Alle moderne computerapparatuur en een enorme opleiding en ervaring van de kapitein waren kennelijk niet genoeg.
 
Een plaatselijk deskundige loods ging ons een stukje verder brengen.
 
Zo is het ook in je ondernemersleven. Er zijn situaties die je best kan navigeren.
 
Een contract of brief lijkt zo op het oog wel duidelijk. Nederlands of Engels, dat spreken we allemaal.
 
Maar niet juristen zien alleen de oppervlakte, en niet de levensgevaarlijke rotsen onder de oppervlakte.
 
Dan is het wel zo handig dat je even een loods kan bellen van onze Helpdesk.
 
Klik hier om ons aanbod te zien.