fbpx

Hoe ik van winnaar loser werd

Toen ik net begon als advocaat wilde ik winnen ten koste van alles.

En ik was daar een beetje primitief in.

Ik dacht dat winnen betekende dat je een ander niets gunde.

Dat je de kaarten tegen de borst moest houden.

Dat die ander jouw informatie tegen jou ging gebruiken.

Zo hadden wij in onze advocatenopleiding een oefening.

Ik moest een partij sinaasappels kopen.

En mijn collega advocaat-in-opleiding moest diezelfde partij sinaasappels kopen.

Met die opdracht werden wij bij elkaar gezet.

We konden goed met elkaar opschieten.

Maar hij was net zo hanerig als ik.

Hij wilde ook ten koste van alles winnen.

Hij gunde mij net zo min iets als ik hem.

We kregen bijna persoonlijk ruzie over die sinaasappels.

Om mij heen waren de advocaten uit wat ik toen vond de geitenwollensokkenbranche er snel uit met elkaar.

Tevreden keken zij om zich heen, naar de meer of minder ruziënde opleidingsgenoten.

Toen de tijd op was, keken mijn collega en ik elkaar verwijtend aan.

Wij waren er niet uitgekomen.

De clou van de oefening werd onthuld.

Hij wilde het vruchtvlees van de sinaasappels, ik de schil.

De geitenwollensokken hadden dat binnen 3 seconden door.

Omdat zij transparant waren geweest naar elkaar en elkaar wat gunden.

Wij hadden de kaarten tegen de borst gehouden en gunden elkaar de winst niet.

Ik voelde mij behoorlijk stom.

In plaats van winnaars waren we losers.

In onderhandelingen is daarom mijn advies altijd te vragen wat de ander wil.

Blijf daarop doorvragen, want niet altijd is iedereen duidelijk of open.

Je kan zomaar te maken hebben met een oude versie van mijzelf .

En pas als helemaal duidelijk is wat die ander wil, kun je een contract maken.

Eerder heeft het geen zin.

En dan gaat het natuurlijk niet alleen om de sinaasappel, maar eigenlijk over alles.

Wat gaat iemand er mee doen, aan wie verkoopt hij het.

Hoe snel moet hij leveren, hoe moet hij het aangeleverd krijgen.

Welke risico’s wil hij lopen, hoe is hij verzekerd.

Er is een lange lijst van vragen.

Voor jou zijn die misschien niet standaard.

Voor onze Helpdesk wel.

Stuur ons een mail.

Nog geen helpdesk?

Misschien ben je alvast geholpen met ons gratis ebook over Contracten.