fbpx

Een lekkere warme chocoladecroissant

Sinds kort heb ik een ritueeltje voor de zondagochtend. Terwijl mijn vrouw en dochters nog in bed liggen, loop ik speciaal een stukje om naar de bakker, die dan al ruimschoots open is (net als in België, waar ze vers brood superbelangrijk vinden). 
 
Het is me een tocht door de regen waard, want ze verkopen daar verse, heerlijk geurende chocoladecroissants. Warm van buiten, nog een beetje gesmolten vanbinnen.
 
Afgelopen zaterdagmiddag kon ik niet nog een dagje wachten. Ik moest en zou zo’n croissant hebben. 
 
Voor mijn vaste bakkertje had ik niet de tijd, dus ging ik naar de bakker naast mijn huis. 
 
Terwijl het water al in mijn mond liep, pakte ik het zakje aan met de chocoladecroissant. 
 
“Hé dit voelt heel koud” riep ik spontaan tegen de bakkersvrouw. 
 
“Ja, het komt uit de koeling, hè”, zei ze, alsof dat hartstikke normaal was. 
 
Diepe teleurstelling, ergernis en zelfs even irrationele woede vlamden op. 
 
Dat was niet wat ik had afgesproken, was mijn eerste gedachte! En nog 20% duurder ook, kon ik niet laten om naar de prijs te kijken. 
 
Toen bedacht ik me dat ik met haar niets had afgesproken. Alleen dat ik een chocoladecroissant wilde. 
Ik had niet gevraagd of ie warm was. 
 
Ik had niet gevraagd of ie lekker rook. 
 
Ik had iets anders gekocht dan ik dacht. Zij had haar deel van de overeenkomst geleverd. Ik had er alleen een andere verwachting van gehad. Ik had eenzijdig gedwaald.
 
Ik had geen poot om op te staan. Nou ja, behalve dan dat je je kunt afvragen hoe normaal het is dat een chocoladecroissant bijna op vriespunt wordt verkocht. Daar had ik met mijn dwaling misschien nog wat mee kunnen doen. 
 
Het punt is: het maakt niet uit of het een croissant is of een heel bedrijf dat je koopt. 
 
Ook bij een bedrijf kun je iets anders kopen dan je bedoeling was. Bijvoorbeeld een loods waar asbest in blijkt te zitten. Of dat blijkt dat een octrooi op een andere naam staat. 
 
Vooraf moet je altijd de juiste vragen stellen. 
 
En je moet ook vooraf de juiste voorwaarden stellen. 
 
Dan kan je zonder problemen, ook na een hap te hebben genomen, nog je croissant teruggeven. 
 
Wij helpen iedere dag ondernemers met het stellen van de juiste vragen en de juiste voorwaarden. 
 
Even klankborden met een specialist kan een hoop teleurstelling voorkomen.


Klik hier om ons aanbod te zien.