fbpx

Ik wil graag op een nette manier van de werknemer af

Een abonnee schreef het volgende;

"We zitten in een situatie waarbij één van onze personeelsleden inmiddels 9 weken ziek thuis is.

Zijn werkzaamheden en functie hebben zich door de jaren heen ontwikkeld van verkoop, tot projectleider, circa een jaar lang bedrijfsleider tot nu teruggebracht naar verkoopleiding.

De werknemer is 44 jaar oud en sinds 2013 in dienst. 

Hij zit nu thuis omdat de veelheid van werkzaamheden hem opbreken. Na drukke periodes is het de afgelopen jaren steeds terugkerend voorgekomen dat de werknemer enkele dagen thuis ‘ziek’ thuis is. 

We zijn in een situatie terechtgekomen waarin je of het werk moet aanpassen aan de werknemer of je kunt afvragen of de werknemer nog geschikt is. 

Hij vindt dat hij nog geschikt is en dat er wat moet veranderen. 

Ik vind dat de koek op is en hij voor mij persoonlijk remmend werkt. We merken eigenlijk dat de sfeer, nu hij er niet is, beter is.

Er is geen conflict en we zijn in gesprek. Het punt is wel dat hij begin april officieel is ziek gemeld en thuis zit. Hij wordt begeleid door een bedrijf die zieke werknemers begeleid met als doel terug te laten keren."

De vraag:

Ik wil graag van de werknemer op een nette manier af. Maar waar sta ik als werkgever en wat kan ik, nu hij ziek thuis is, doen?

Ik zou heel graag eerlijk willen zijn, maar heb het gevoel me in te moeten houden gezien de situatie.

Er zijn geen zware gronden om hem te ontslaan, maar de koek is op zoals gezegd. Je zou wel kunnen aandragen dat zijn functie van verkoopleider niet meer nodig is. Gezien ik deze taak nu zelf op me genomen heb.

Wat zijn de wettelijke mogelijkheden om van iemand af te komen? Ik kan me voorstellen dat dit ons als werkgever geld kost. Wat voor regels gelden hier? Kun jij mij hierin adviseren?"

Wij hebben de abonnee gecoacht om zijn werknemer naar een vertrek te helpen.

Dat gaat per geval anders natuurlijk. Ieder situatie is uniek. Werknemers hebben nemen hun eigen context mee, hun eigen ervaringen met de werkgever. En ook de werkgever heeft zijn eigen verleden. 

Er is geen standaard oplossing voor dit soort situaties. Er is een standaard manier van zoiets aanpakken, maar de concrete invulling verschilt echt van geval tot geval. 

Natuurlijk wordt je aanpak beperkt door het kader van de juridische regels, maar die regels zij niet het enige instrument in de gereedschapskist.

Ben je benieuwd hoe wij onze gereedschapskist voor jou kunnen inzetten?

Klik hier om ons aanbod te zien.