fbpx

Ikea irriteert je bewust

Laatst moest ik bij de Ikea plantjes en potten halen. 

Nu staan die dingen in wat ik maar de Killzone van Ikea noem. 

Een plaats ergens halverwege het wandelpad vanaf de ingang naar de kassa. 

Het wandelpad dat eindeloos door de Ikea lijkt te gaan. Het waaiert naar alle kanten uit, maar er is eigenlijk niet echt een shortcut. Je bent veroordeeld om tenminste 45 minuten door Ikea te lopen. 

Ik heb het eens geklokt. 

En dat is als je alleen bent. 

Met vrouw en puberdochter gaat dat makkelijk keer 2. 

Dus als je eens iets vergeet, en je moet terug, dan ga je zitten rekenen: 1 uur reistijd, en, vrouw en dochters willen altijd mee, weer 1,5 uur wandeltijd. In totaal 5 uur van je leven om wat planten en potten te kopen en misschien een kinderstoeltje. 

Dan is Ikea ineens niet zo’n hele goede propositie. En iets meer betalen voor hetzelfde wat je via internet thuisbezorgd krijgt best wel heel aantrekkelijk. 

Wereldwijd schijnt Ikea een marktaandeel te hebben van 5%. Dat verbaasde mij, want iedereen heeft het over Ikea en ik dacht dat het veel meer was. Maar 5% van de hele wereld is natuurlijk wel heel veel. 

Maar dan blijft er nog 95% over van de markt. Dat komt, er zijn ook heul veul mensen die een hekel hebben aan Ikea. En Ikea doet dat bewust. Ikea kiest er opzettelijk en heel gericht voor om heel veel andere dingen niet of slecht te doen. Ze irriteren je bewust. Zo houden ze alleen hun fans over. Hun fans zijn hun ideale klanten. Aan hun ideale klanten verdienen ze het meest. 

Het is eigenlijk net een rechtbank. 

Gisteren hoorde ik dat circa 5% van alle geschillen ooit tot een eindvonnis bij een rechter leidt. De rest, 95% dus, wordt geschikt tijdens de procedure, en het overgrote deel, circa 80% wordt geregeld voordat er een gerechtelijk procedure is gestart. 

Als “klant” van een rechtbank weet je 1 ding zeker: iedereen die erbij betrokken is gaat maximaal aan je verdienen. Niet per se omdat ze erop uit zijn, maar wel omdat procederen ongelofelijk kostbaar is. En het duurt ook nog lang. 

Het is misschien wel de allerduurste manier van ruziemaken. 

En het ergste van alles: het resultaat wijkt doorgaans niet veel af van een schikkingsonderhandeling. 

Daarom kun je meestal beter schikken. 

Op onze Helpdesk weten we dat, en kunnen we je zo voorrekenen wat haalbaar is en wat het je tenminste kost als je toch echt wel heel graag wil procederen. 

En als je liever wil schikken, dan kunnen we je daar snel en effectief bij ondersteunen. 

Wil je ook een Helpdesk die je snel van je geschil af helpt? 

Klik dan op deze link.