fbpx

Je leverancier zit niet in jouw bench

We hebben sinds 2 weken een nieuwe huisgenoot. 
 
Een Duitse herder van 6 maanden. 
 
We hebben een deal. 
 
Ik geef haar voer uit mijn hand. 
 
Zij luistert. 
 
Vaak, maar niet altijd. 
 
We bouwen met elkaar een relatie op. 
 
In deze fase is de relatie nog gebaseerd op voor wat hoort wat. 
 
Ik zorg dat ik de belangrijkste persoon in haar leven ben. 
 
In ruil daarvoor volgt zij mij. 
 
Wederzijdse afhankelijkheid is de basis van onze relatie. 
 
Mijn belang voor haar is duidelijk. 
 
Haar belang voor mij is wat ingewikkelder, maar ik heb voor haar gekozen, dus zij vervult bij mij een behoefte. 
 
Zij is een hond, ik ben een mens, de relatie is lekker duidelijk en voorspelbaar. 
 
Dat lijkt hetzelfde wanneer je samenwerkt met een leverancier. 
 
Hij wil een product verkopen, jij hebt een distributiekanaal. 
 
Hij levert, jij verkoopt. 
 
Dat gaat jarenlang, soms decennialang, lekker. Jullie verdienen allebei, je leert elkaar goed kennen en het wederzijdse gevoel is top. 
 
Dan verandert er iets in de omstandigheden. 
 
Je leverancier zit niet in jouw bench, dus hij doet wat hij wil. 
 
En dat is dan zijn producten verkopen via een ander kanaal. 
 
Ineens sta je buitenspel. 
 
Ondernemers denken dan vaak dat dat niet zomaar kan. 
 
Je hebt toch jaren zakengedaan. 
 
Er is toch een relatie. 
 
Denk aan de schade die ik heb, zeggen ze dan. 
 
Toch mag dat zo. 
 
Een distributieovereenkomst kan gewoon opgezegd worden met inachtneming van een redelijke opzegtermijn. 
 
Vaak is die redelijke termijn, schrik niet, niet langer dan een maand of drie tot zes. 
 
Na 20 jaar kan er zomaar na 3 maanden een einde komen aan je relatie met je leverancier. 
 
Dat kun je voorkomen wanneer je in je overeenkomst duidelijke afspraken maakt. 
 
Hoe lang is de opzegtermijn. 
 
Wat is de minimale looptijd. 
 
De leverancier mag niet opzeggen als je minimale omzettargets haalt. 
 
Er moet een vergoeding worden betaald bij het einde van de overeenkomst. 
 
Allemaal dingen die je moet regelen om ze te kunnen krijgen. 
 
Anders kun je er geen aanspraak op maken. 
 
Hoe lang ook je relatie is. 
 
Onze Helpdesk kijkt met je mee naar de contracten met je leveranciers. 

Klik hier om onze abonnementen te bekijken.