Copy of HTJZ templates cover photos (2)

Juridisch bulletproof door juist gebruik algemene voorwaarden

Maak je algemene juridisch bulletproof met deze 3 tips voor ondernemers 

Wist je dat er een grote kans is dat je algemene voorwaarden niet gelden? Waardoor er maar 53% kans is dat je algemene voorwaarden wél gelden!

Heel veel ondernemers hebben wel algemene voorwaarden. Dat wordt toch gezien als een stukje bedrijfshygiëne. Als je ze niet hebt, dan moet je zeker dit artikel lezen. Maar ook als je ze wel hebt en denkt dat alles goed geregeld is. Zelfs dan is de kans nog steeds heel groot dat je niets aan je algemene voorwaarden hebt.

Maar hoe zit dat dan?

Hoe werkt gebruik algemene voorwaarden als ondernemer?

In de praktijk zien wij dat veel ondernemers hun algemene voorwaarden niet juist gebruiken. Ze hebben ze wel, maar ze worden niet op de juiste manier ‘ter hand gesteld’. Zoals de wet dat dan noemt.

Als je de wettelijke regeling erbij pakt, dan is het best wel heel ingewikkeld. Je kan er een heel stroomschema van maken. Maar waar het eigenlijk op neerkomt, is dat je je aan de volgende uitgangspunten moet houden:

  1. Als je elektronisch zaken doet, dan moet je je algemene voorwaarden elektronisch aan je klant opsturen.
  2. Dit moet altijd zijn voordat je aan een klant een factuur stuurt. Of beter gezegd; bij of voor het aangaan van de overeenkomst. Dus bijvoorbeeld bij de opdrachtbevestiging of bij de offerte. Niet bij de factuur.
  3. Ook als je niet elektronisch zaken doet. Bijvoorbeeld wanneer je wel elektronisch je algemene voorwaarden aan je klant kan opsturen. Voor het aangaan van de overeenkomst. Dan moet je dat gewoon doen.
  4. Er is maar één situatie waarin je het via papier doet. Als je niet elektronisch zaken doet én je kan vooraf je algemene voorwaarden niet elektronisch opsturen.
Zelf jurdisch bulletproof worden met juist gebruik algemene voorwaarden

Wat betekent dat nu in de praktijk? Wat is een praktische oplossing? Wij hanteren de volgende adviezen:

  • Zet je algemene voorwaarden altijd als downloadbare pdf op je website. Doe dit onder je hoofdmenu, op je homepage. En dan met een linkje. Doe dit niet ergens achteraf.
  • Zet altijd een link naar je algemene voorwaarden in je e-mailhandtekening. Op die manier krijgt je klant altijd een linkje naar je algemene voorwaarden. Ook als je geen offerte of opdrachtbevestiging stuurt.
  • Neem een tekst op (wij noemen dat onze ‘toverformule’) in je opdrachtbevestiging, je overeenkomst of je offerte. Daarin verklaart de klant dan kennis te hebben genomen van je algemene voorwaarden en daarmee akkoord te zijn. Zorg ervoor dat je klant bij een eventuele handtekening de handtekening onder dit stukje tekst zet.

Je algemene voorwaarden juridisch bulletproof?