fbpx

Onze kruimels werden wel heel vaak weggeveegd

Ooit, ruim 10 kilo vet geleden, had ik een lijstje met sterrenrestaurants waar ik gegeten wilde hebben.
 
Zo kwamen wij eens terecht bij een driesterrenrestaurant van wereldklasse.
 
Alles was daar top. Dat niveau haal je alleen door op de allerkleinste details te letten.
 
De gastvrouw was buitengewoon attent en hield ons scherp in de gaten.
 
Om de zoveel minuten veegde een van de jongste bedienden de broodkruimels van onze tafel.
 
Wij waren in opperbeste stemming.
 
We hadden een half jaar vooraf moeten reserveren en hadden al die maanden toegeleefd naar dit moment.
 
Uiteraard gingen wij vergelijken met de andere restaurants op ons lijstje.
 
Wij haalden herinneringen op aan de andere sterrenrestaurants die wij hadden bezocht.
 
De gastvrouw bleef in onze buurt zweven.
 
Op een bepaald moment kwam zij naar ons toe en begon vragen te stellen.
 
Wij waren wat verbaasd, want we hadden dat niet echt eerder meegemaakt bij de andere restaurants van ons lijstje.
 
Ons begon op te vallen dat ze wel erg attent was.
 
Onze kruimels werden wel heel vaak weggeveegd.
 
Met name mijn tafelgenoot, die als je wil, in uiterlijk en gedrag zo kon doorgaan voor een Michelingidsinspecteur, werd met alle egards behandeld.
 
Wij begonnen te vermoeden dat er een misverstand was.
 
Dat vermoeden werd versterkt toen aan het einde van een fantastische maaltijd de gastvrouw naar ons toekwam.
 
Of wij er prijs op stelden nog even in de keuken te kijken.
 
Zeker stelden wij daar prijs op.
 
Wij keken rond; niemand van de andere nog aanwezige gasten viel deze eer te beurt.
 
Het was alleen voor ons bestemd.
 
In de keuken werden wij hartelijk welkom geheten door de Wereldberoemde Chef.
 
Hij was er nog, zo laat op de avond.
 
Hij vertelde ons van alles dat ik alweer vergeten ben.
 
De keuken zag eruit alsof er ruimtevoertuigen werden ontworpen.
 
Alles was vlekkeloos schoon, superstrak opgeruimd en er heerste de intimiderende rust van een Formule 1 wagen die nog gestart moet worden.
 
Totaal overdonderd wankelden wij na de persoonlijke rondleiding de taxi in.
 
Wij wisten het nu zeker: wij waren per abuis aangezien voor inspecteurs van een belangrijke restaurantgids.
Wij voelden ons gevleid.
 
Maar wij waren ook verbaasd: waarom hadden ze ons gewoon niet de cruciale vraag gesteld.
 
Wat is jullie werk?
 
Of misschien konden ze vanwege de stress er niet op komen dat ze die vraag konden stellen.
 
Als dgastvrouw die vraag had gesteld, dan had dat iedereen in de bediening veel stress bespaard.
 
De Chef had eerder naar huis kunnen gaan.
 
De focus had kunnen gaan naar andere zaken en de onzekerheid was weggenomen.
 
Hetzelfde zie ik vaak gebeuren wanneer ondernemers een overeenkomst aangaan.  
 
Vaak durven ze elkaar niet de cruciale vragen te stellen.
 
Uit beleefdheid of angst om de relatie in een pril stadium al te beschadigen.
 
En ook vaak kunnen ze die vragen niet bedenken, omdat het nu een keer niet is wat ze doen.
 
Vragen als: Wat gebeurt er als jij niet goed of op tijd levert?
 
Wat mag ik van jou minimaal verwachten?
 
Hoe gaan we uit elkaar als we niet tevreden zijn?
 
Hoe lossen we een verschil van inzicht op?
 
Wat spreken we af over onze klanten bij het einde van de overeenkomst?
 
Wie van ons is uiteindelijk de baas, en waarover dan precies?
 
Het maken van een goede overeenkomst is eigenlijk hetzelfde als een agenda heikele punten bespreken.
 
Als je die met elkaar allemaal besproken hebt en je daarna nog met elkaar door wil gaan, dan heb je de overeenkomst daarna bijna nooit meer nodig.
 
Omdat je van elkaar weet wat je kunt verwachten.
 
En het niet hoeft te ontdekken wanneer je al begonnen bent met samenwerken.
 
De relatie is vaak juist alleen maar beter geworden.
 
Als advocaat stel ik de lastige vragen voor mijn klanten, dan hoeven ze het zelf niet te doen en ze zelf ook niet te bedenken.
En vervolgens schrijf ik op hoe partijen in dat soort situaties met elkaar omgaan.
 
Abonnees van onze helpdesk help ik met abonneekorting bij het opstellen van een goede overeenkomst.
 
Ook voor niet-abonnees ben ik beschikbaar.
 
Heb je belangstelling voor een webinar over het opstellen van de beste overeenkomst? Stuur me even een berichtje.
 
Klik hier om ons aanbod te zien.