Word abonnee
Volg het voorbeeld van meer dan duizend MKB-collega's
Als ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met juridische vraagstukken. Dit zijn zaken waar je minder kennis van hebt. Aan alle keuzes die je maakt zijn juridische risico’s verbonden. Lees deze praktische tips en voorkom een hoop ellende.
Ja, dat ligt voor de hand natuurlijk. En toch zien we dat in onze praktijk dit nog steeds mis gaan. Er wordt een telefoontje gepleegd, er wordt een telefoontje beantwoord. Er wordt een mailtje gestuurd met een paar regels, er wordt een mailtje ontvangen met een paar zinnen, en dat zou dan voldoende moeten zijn. Er is heel vaak geen structuur in de orderbevestiging en de offerte. Algemene voorwaarden worden niet op de juiste manier en het juiste moment genoemd, waardoor ze niet van toepassing zijn. Dat betekent o.a. dat de aansprakelijkheid voor schade van de ondernemer niet is beperkt. Zorg dat je basisdocumenten in orde zijn: offerte bevestiging en algemene voorwaarden. Verwijs je mailtjes op de juiste manier naar de algemene voorwaarden, zorg dat in de basisdocumenten de juiste dingen staan. Gebruik de documenten op het juiste moment op de juiste manier. Dat gaat nog steeds vaak mis.
En verder: bevestig gewoon altijd alles even per mail. En als dat niet lukt, zie tip 4.
Heel veel ondernemers die wij spreken zeggen: ik hoef niet meer te betalen, want mijn leverancier is zijn afspraken niet nagekomen. Vervolgens gaat de leverancier naar de rechter en de ondernemer verliest. Juridisch gezien is dat ook logisch, want de ondernemer is een stapje vergeten: het in gebreke stellen. Wat is dat? Dat is dat je een berichtje stuurt naar je leverancier waarin je zegt dat hij nog een kans krijgt om binnen een bepaald aantal dagen of weken, alsnog te leveren wat hij zou moeten leveren. Doet hij dat niet, dan is hij in verzuim. Pas daarna kun je de overeenkomst onder bepaalde voorwaarden beëindigen. Doe je dat niet, stel je niet in gebreke, dan is je leverancier niet in verzuim en dan loopt de overeenkomst gewoon door, ook al levert leverancier niet wat hij met jou heeft afgesproken.
Alsof je verliefd bent, zo kijk je door een roze bril naar je nieuwe aandeelhouder je nieuwe personeelslid, je nieuwe directeur, je nieuwe leverancier, et cetera et cetera. En net als bij je verloofde, of je nieuwe liefje, is het moeilijk om over de moeilijke dingen te praten, sterker, om te praten over het afscheid. Je bent immers net begonnen. En toch kun je hier heel veel ellende voorkomen. Heel vaak zien we bijvoorbeeld dat aandeelhouders samen een BV oprichten, en vergeten te regelen hoe ze uit elkaar gaan, wat het bedrijf dan waard is, wie welke aandelen krijgt, en hoe de procedure voor de uitkoop is. Er wordt volstaan met de standaard bepalingen, die ingewikkeld en kostbaar en tijdrovend zijn. De enigen die daar wat aan hebben, zijn de diverse adviseurs die er dan voor moeten worden ingeschakeld.
Maar ook een distributieovereenkomst, agentuurovereenkomst, arbeidsovereenkomst, eigenlijk iedere overeenkomst met een groot financieel belang, heeft nodig, dat het einde is geregeld. Bij de arbeidsovereenkomst is dat het relatie-, en concurrentiebeding.
Mondelinge overeenkomsten zijn ook overeenkomsten. Dat is de wet, en dat is een mooi idealistisch uitgangspunt. In de praktijk weet natuurlijk niemand meer wat hij precies afgesproken heeft. Dan is het goed dat je, als dat niet schriftelijk lukt, dingen dan toch digitaal (bijvoorbeeld met je telefoon) vastlegt. Het kan vrijwillig wat natuurlijk helemaal prima is, het kan ook zonder dat je gesprekspartner dat weet. Ons wordt dan vaak gevraagd: maar dat is dan toch illegaal? En dat mag je dan toch niet gebruiken? Het eerste is correct, ja het mag niet, maar het tweede niet. Iedere vorm van bewijs is toegelaten dus een rechter zal ook een bandopname serieus nemen. Dus, als je om wat voor reden dan ook niet in staat bent om dingen per mail per app of op welke manier dan ook vast te leggen, zet de opnameknop van je telefoon aan.
Veel mensen denken dat ze juridische teksten begrijpen. Uit ervaring weten wij dat de meeste mensen dat niet doen. Woorden in het Nederlands hebben in het wetboek een andere betekenis dan tussen mensen onderling. Zo betekent het woord ‘verzuim’ in de wet iets heel anders dan in het spraakgebruik. De juridische betekenis van verzuim bijvoorbeeld is, dat iemand in gebreke is gesteld en dat je daarna de overeenkomst kan ontbinden. Of dat je schade kan vorderen. Daarvoor moet iemand in verzuim zijn.
Ontbinden, is ook zo’n woord. Wat betekent ontbinden? Nou dat hangt maar helemaal af van waar het woord in de wet voorkomt. De arbeidsovereenkomst ontbinden, betekent simpelweg de arbeidsovereenkomst beëindigen. Maar bijvoorbeeld een koopovereenkomst ontbinden, betekent dat je over en weer ‘ongedaanmakings-verplichtingen’ krijgt. Het betekent dat de een de koopsom moet terugbetalen en de ander het gekochte moet teruggeven in de oorspronkelijke staat. En dat is dan niet zo ingewikkeld als het om een strijkijzer gaat misschien, of iets dergelijks. Maar wat nou als je een bedrijf hebt gekocht of verkocht, en na een half jaar wordt de koopovereenkomst ontbonden? Dat bedrijf is natuurlijk nooit meer hetzelfde. Nou als dat het geval is, dan moet je er aan denken om de ontbinding in een contract uit te sluiten.
Op internet is heel veel kennis te vinden en informatie over juridische aangelegenheden. Onze ervaring leert, dat de gemiddelde lezer daar alleen maar van in de war raakt. Je weet niet wat je wel moet begrijpen en wat je niet moet begrijpen en je weet niet wat je wel moet toepassen en wat niet. Veel mensen zeggen maar wat, en niet iedereen is het met elkaar eens. Ook zijn niet alle dingen even actueel, waardoor sommige uitspraken of artikelen gedateerd zijn en niet meer van toepassing.
Als je het allemaal overziet, dan dringt zich de vraag op, waarom je eigenlijk zelf juridische dingen zou willen doen. Schoenmaker blijf bij je leest. Het is altijd veel sneller en uiteindelijk voordeliger, wanneer je ingewikkelde dingen laat doen door iemand die daar heel veel verstand van heeft. Zo’n persoon is sneller, preciezer, weet wat wel en niet werkt, en ondertussen kan je zelf lekker blijven doen waar je goed in bent.
Om die reden hebben wij Het Juridische Abonnement. Ooit is dat abonnement bedacht omdat ondernemers niet voor ieder vraagje de advocaat wilden bellen. Dan ging de meter weer lopen en werd een eenvoudig vraagje een heel duur antwoord. Omdat dat doodzonde was, omdat de ondernemers anders dan toch weer gingen doe-het-zelven of maar gewoon een gokje namen, met alle negatieve ellendige gevolgen van dien, hebben wij het abonnement bedacht.
Voor een vast bedrag per jaar kan je onbeperkt vragen stellen. Hoe vaker je vraagt, hoe eerder je vraagt, hoe beter je geholpen kan worden en hoe meer je je abonnement terugverdient. En ondertussen kan je natuurlijk gewoon blijven doen waar je zelf goed in bent. Het mes snijdt op die manier aan twee kanten, of eigenlijk aan drie. Want omdat je er vroeg bij bent en deskundig geholpen wordt, kom je niet in de problemen verderop, waardoor je heel veel en nog meer tijd en geld en energie bespaart die je anders kwijt was geweest bij het oplossen van je probleem.
Het Team Juridische Zaken is er voor MKB-ondernemers die zorgeloos en slim willen ondernemen. Het Team Juridische Zaken helpt ondernemers om zich te focussen op datgene waar zij goed in zijn, terwijl de dingen waar ze alleen maar last van hebben, uitbesteed worden aan een Team Juridische Zaken. Wij zijn voor jou je externe juridische afdeling.
Volg het voorbeeld van meer dan duizend MKB-collega's
Schrijf je in en ontvang het e-book in jouw mail.
*Bij het inschrijven ontvang je regelmatig een politiek incorrecte juridische tip, verhaal of eye-opener
Schrijf je in voor onze mails
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.