fbpx

Zij heeft geen idee wat ik van haar verlang

Twee grote bruine ogen kijken mij vriendelijk aan. 

Ik heb net enthousiast de bal weggegooid. 

De bal rolt 10 meter verderop tot stilstand. 

Mijn 7 maanden oude pup blijft mij strak aankijken. 

Zij heeft geen idee wat ik van haar verlang. 

Ik moet haar aanleren de bal te halen. 

Daarvoor moet ik een prikkel inbouwen. 

Dat doe ik door te klikken met een clicker, iedere keer dat ze iets goeds doet. 

Steeds een stapje verder en iedere keer na een klik een voertje. 

Zo bouw ik op dat ze begrijpt wat ik bedoel. 

En uiteindelijk, na geduld, triaand error, zal ze enthousiast doen wat ik wil.  

Hoop ik. 

Ze doet het niet omdat ik het wil, maar omdat ze beloond wordt. 

Ze heeft een prikkel nodig. 

Een contract is net zo. 

Daar moet je ook prikkels inbouwen. 

Neem een distributieovereenkomst. 

Je spreekt af dat een distributeur jouw goederen of diensten gaat verkopen. 

De eerste stap is het gebied afbakenen. 

De volgende stap is de periode afbakenen. 

En dan ga je met elkaar afspreken wat je aan sales verwacht. 

Boven een bepaalde drempel ga je door. 

Ieder jaar kun je de drempel verhogen. 

Ik kom nog te vaak tegen dat de producent erop vertrouwt dat zijn distributeur wel verkoopt. 

Hij heeft er immers zelf ook belang bij. 

Maar vaak wordt vergeten dat een distributeur meerdere goederen of dienste verkoopt. 

Waarom zou hij die van jou het meest verkopen? 

Tenzij hij daartoe, inderdaad, geprikkeld wordt. 

Zo is een goed contract een balans van positieve en negatieve prikkels. 

Onze Helpdesk kan je helpen met vinden van de juiste balans. 

Klik hier om ons aanbod te bekijken.